Bedplassen (Enuresis nocturna)

Enuresis is nachtelijk bedplassen bij een kind boven de 5 jaar. Het is een gevolg van een hogere urineproductie 's nachts, een verminderde blaascapaciteit en een verminderde prikkel om wakker te worden bij een volle blaas. Bedplassen bij tussenpauzen bij het kind komt veel voor (5-10% op 7-jarige leeftijd), met een jaarlijkse genezing van 15%. 7% van de bedplassers hebben dit probleem nog tijdens de puberteit. Gezien dit bedplassen psychologisch weegt op een kind, zal de arts vanaf 6-7 jaar een behandeling voorstellen.

Risicofactoren

Enuresis of nachtelijk bedplassen komt dikwijls familiaal voor.

Preventie

• Eet- en drinkgewoontes aanpassen
  • Koffie en cola prikkelen de blaas
  • Weksysteem

Best wordt een plaskalender bijgehouden (dit geeft een aanduiding over de blaascapaciteit en de nachtelijke urineproductie).

Onderzoeken

• Urineonderzoek
    1. Is er een infectie van de blaas?
      Vaak is aan de urine niet te zien waar in de urinewegen de infectie precies zit, maar soms verraadt een nierinfectie zich door grote hoeveelheden witte bloedcellen, dat zijn afweercellen tegen infecties, in de urine. Doorgaans is een blaasontsteking minder heftig en zijn de aantallen witte bloedcellen ook kleiner.
    2. Zit er bloed in de urine?
      Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij infecties.
  • Plaskalender
    De arts zal vragen om een plaskalender bij te houden. Deze geeft aanduiding over de blaascapaciteit en de nachtelijke urineproductie.

• Algemeen
    De arts zal eerst gedragswijzigingen aanraden: het aanpassen van eet- en drinkgewoontes, vermijden van dranken die de blaas prikkelen, zoals koffie en cola, het instellen van een weksysteem en het belonen van het kind wanneer het droog blijft.
  • Medicatie
    • Desmopressine bij een te hoge nachtelijke urineproductie.
    • Anticholinergica bij een kleine blaascapaciteit.

Link naar stopbedplassen: